Virtual reality binnen de verzekeringswereld. The next big thing?

Virtual reality binnen de verzekeringswereld. The next big thing?

221

Het Pokémon Go spel heeft het concept ‘Augmented Reality’ versneld op de kaart gezet. Het spel waarmee je via uw smartphone aan de hand van GPS-coördinaten op zoek moet gaan naar de diertjes die in de echte wereld ‘verstopt’ zijn is in één week populairder dan Tinder en bijna even populair als Twitter. De moeite om even stil te staan bij de mogelijke impact van deze technologie op andere vlakken.

 

pokemongo

 

 

VIRTUAL REALITY, AUGMENTED REALITY,… SAY WHAT?

 

Augmented Reality (AR) is de opvolger van de reeds langer gekende technologieVirtual Reality (VR). Bij Virtual Reality wordt een volledig nieuwe wereld gecreëerd en stap je als het ware vanuit de echte wereld in een virtuele wereld. Bij Augmented Reality worden virtuele objecten geprojecteerd op de echte wereld. Zoals de virtuele Pokémons in onze échte wereld tevoorschijn komen dus. Deze virtuele werelden zijn zichtbaar door de gekende brillen (bijvoorbeeld de Oculus Rift of de goedkopere versie Google Cardboard) of via een camera of scherm.

 

Virtual Reality bril

Dat deze technologie niet louter meer terug te vinden is binnen de wereld van entertainment en games, bewijzen de vele toepassingen die reeds in België hun ingang gevonden hebben.

Brussel staat zelfs in de top 5 Virtual Reality Communities van Europa.

 

Hieronder vindt u enkele toepassingen waarbij VR reeds gebruikt wordt:

PSYCHOLOGIE

  • Fobiebehandeling: Mensen met arachnofobie bijvoorbeeld een virtuele spin op de hand plaatsen terwijl er in realiteit geen spin is.
  • Traumaverwerking: virtuele herbeleving van situaties zonder de traumatische ervaring.

VASTGOED

  • Potentiële kopers een huis laten bezoeken, kamers laten inlopen,.. via Virtual Reality in plaats van de vele tijdrovende bezoeken. Vastgoedgroep Dewaele Groep is de eerste op de Belgische markt die reeds gestart is met dit project en biedt potentiële kopers deze technologie aan. Lees hier meer.
  • Rondlopen in het huis dat nog moet gebouwd worden

FILM- EN ENTERTAINMENT

  • In plaats van passief te kijken naar een film, zelf meespelen in een bepaalde rol.
  • VRT nieuws lanceerde in februari 2016 als eerste het nieuws in Virtual Reality. Benieuwd? Beleef het hier

REISSECTOR

  • Online of in een reisbureau genieten van de verschillende bestemmingen waartussen je twijfelt, al eens in het hotel kon rondstappen en naar het strand kon wandelen? Neckermann gebruikt deze technologie reeds en is hiermee de eerste in België. Dit filmpje illustreert hun aanpak.
  • Na uw reis de reis opnieuw kon beleven in plaats van de vele foto’s te bekijken.
  • Tijdens de vliegtuig- of busreis genieten van uw eigen film via de VR-bril

BRANDWEER

  • Het trainen van evacuaties bij brand of andere moeilijk te simuleren noodgevallen

SPORTWERELD

  • Virtualiseren van spelsituaties, analyseren en aanpassen van het gesteld gedrag

AUTOSECTOR

  • Achter de computer uw eigen wagen samenstellen en een autoritje maken. Bekijk hier het voorbeeld van Audi.

MEDISCHE SECTOR

  • Ingewikkelde operaties oefenen in VR in plaats van proefdieren/personen

 

Benieuwd naar meer? Dit filmpje toont enkele concrete uitwerkingen met bijhorende beelden zodat alles concreter en begrijpelijker wordt.

virtual reality

 

IS VIRTUAL REALITY OOK TOEKOMSTMUZIEK VOOR DE VERZEKERINGSWERELD?

 

In bepaalde landen wordt reeds volop getest waar Virtual Reality van betekenis kan zijn binnen de verzekeringswereld. Hoewel VR nog in zijn kinderschoenen staat, zijn de resultaten en voorspellingen echter wel verbluffend. Er wordt zelfs gesteld dat het volledige verzekeringsmodel een volledige transformatie tot gevolg kan hebben eens Virtual Reality als tool kan gebruikt worden binnen de sector.

 

De mogelijkheden gaan zowel van het verhogen van preventie, het opstellen van risicoprofielen van de verzekerde tot het bepalen van verzekeringspremies, van het al dan niet uitbetalen van schadeclaims tot het bepalen van het effectief uit te betalen bedrag.

 

HOE GAAT DIT CONCREET IN ZIJN WERK?

 

Virtual Reality kan een invloed hebben op de prijs van de polis op basis van het product en het bijhorend risicoprofiel.

Stel nu bijvoorbeeld een autoverzekering: wanneer iemand een virtuele testrit moet doen en het rijgedrag tot een bepaald risicoprofiel leidt, kan een premie hierop afgestemd worden. Extra positief aan deze analyse is dat de bestuurder bewust kan gemaakt worden van de mogelijke gevaren dat zijn rijgedrag met zich meebrengt.

Ook een brandverzekering kan bepaald worden op basis van de door VR bepaalde risico’s. Wanneer men in een huis kan bepalen waar de risico’s zitten door als het ware zelf in het huis rond te lopen, hierbij preventietips te geven aan de klant en vereisten op te stellen naar veiligheid (vb brandalarmsysteem, alarm,…) verkleint het risico en kan de premie verlaagd of net verhoogd worden. Ook niet bestaande gebouwen kunnen reeds volledig virtueel ontwikkeld worden, alsook het bijhorend risico en de bijhorende premie.

VR kan ook een grote rol spelen bij het verzekeren van ondernemingen en bepalen van de preventiepolicy. Wanneer men door VR alle risico’s perfect kan inschatten én de mensen hier via VR bewust van kan maken kan de premie beter bepaald worden én het tarief beter bepaald worden aan de hand van de voorzorgsmaatregelen die effectief genomen zijn op basis van deze analyse. Wanneer medewerkers via VR virtueel zien wat bepaalde handelingen tot gevolg kunnen hebben, is de kans namelijk groter dat het risico verkleint. Virtual Reality kan ook bij het behandelen van schadeclaims een grote rol spelen, zowel in reconstructie van de schade (vb een ongeval) als naar uitbetaling toe (bijvoorbeeld via VR aangestuurde drones de schade gaan opmeten).

Het is dus duidelijk dat het zowel naar preventie als naar premiebepaling en schadebehandeling een grote verandering met zich kan meebrengen.

De grote transformatie gaat echter nog een stapje verder en is te vinden in de analyse van big data. Hoe meer risico kan geanalyseerd worden, hoe meer schaal er is om te analyseren, hoe beter risico objecten kunnen ingeschat worden én hoe meer de preventie kan verhoogd worden.

Wanneer dit op grote schaal tot een vermindering van het aantal schadegevallen leidt, heeft dit natuurlijk een enorme impact op het huidig verzekeringsmodel en kan het de sector heel wat geld besparen.

 

IS DE WERELD HIER KLAAR VOOR?

Als een Pokémon-game zo’n impact heeft op de wereld, zal het besparen van geld op verzekeringen én het verlagen van risico’s zeker met open armen ontvangen worden door de eindgebruiker. Nu nog wachten op de early adapters en eerste toepassingen binnen de verzekeringswereld.

 

PS. Kunt u ook niet wachten tot Pokémon Go officieel in Europa uitkomt? Lees hier hoe u het spel toch reeds kunt downloaden!